10 geboden om goed uit de crisis te komen

Het Coronavirus heeft de wereld in zijn greep. En dat het echt een klotesituatie is, daar zijn we het wel over eens. Naast alle gezondheidsrisico’s heeft het ook nog enorme economische gevolgen en het zou zo maar eens kunnen dat dit alles ook in je kop gaat zitten. Dat kan ik me zeer goed voorstellen. Ik geef je de 10 geboden om goed uit deze crisis te komen.

  1. Focus op dingen waar je controle over hebt. Je hebt geen controle over wat er in de toekomst met jou, je baan of je bedrijf gaat gebeuren. Je hebt geen controle over het virus of over de economie. Je hebt zelfs geen (volledige) controle over je zorgen en angsten. Je hebt wél controle over wat je nu kan doen. Focus je daarop.
  2. Erken je gevoelens en je emoties. Je hebt ze heus. Of het nu angst is, of spanning. Verdriet of misschien boosheid. Wees er nieuwsgierig naar. ‘Ik merk dat ik bang ben om ziek te worden’. ‘Ik heb angst voor het voorbestaan van mijn bedrijf’. Deel ze met je partner of je vrienden.
  3. Kom in je lijf. In dit soort tijden ben je zo geneigd om in je kop te gaan zitten. Logisch, maar niet zo goed voor je. Zorg dat je wat meer in je lijf komt, door bijvoorbeeld tegen een bokszak aan te slaan, op de grond te stampen of, en die werkt uitstekend, door je ademhaling te vertragen naar 6 tot 8 keer per minuut. Pak er een timer bij en probeer het maar. Je stressniveau zal er van dalen.
  4. Heb aandacht voor dát waar je mee bezig bent. Als je met je kinderen gaat knutselen, doe dat dan ook. Laat je niet afleiden door je telefoon en de vele nieuwsberichten (sowieso schiet je daar niet zoveel mee op, kijk liever 1 keer per dag naar het journaal ofzo), want dan zit je zó weer in je hoofd.
  5. Bedenk wat voor belangrijke betekenisvolle dingen je nu wél kan doen. Misschien inderdaad even knutselen met je kinderen. Maar ook als je een ZZP-er bent die nu even niets te doen heeft, zoals ik, bedenk wat je wél kan doen. Even bellen met een oude klant, of zo’n lesboek pakken die je toch nog had willen lezen of bijvoorbeeld een blog schrijven.
  6. Wees lief. Grote kans dat je op dit moment vaker met je partner of je kinderen thuis bent dan normaal. En omdat je het huis niet uit kan, zit je op elkaars lip. Wellicht ontstaan daar ook wat ergernissen. Aan je partner of aan je kinderen omdat ze teveel aandacht van je vragen bijvoorbeeld, maar misschien irriteert je eigen gemoed je ook wel. Besef goed dat het in deze tijden heel normaal is om wat prikkelbaarder, chagrijniger, verdrietiger of bozer te zijn dan normaal. Wees daarom ook maar lief voor jezelf, en tegelijkertijd natuurlijk ook voor je partner en je kinderen, want die gaan door deze zelfde periode heen.
  7. Relativeer en wees dankbaar. Oké, het is kut, maar het is hier nog steeds geen Syrië. Wees dankbaar voor wat je wel hebt. Er is vers eten in de supermarkt, je bent veilig, je kan nog gewoon bellen, je kan online van alles doen en het is heerlijk weer. Genoeg om dankbaar voor te zijn.
  8. Zorg goed voor jezelf. Hou je natuurlijk aan de regels en richtlijnen die je van de overheid krijgt. Beweeg voldoende, pak genoeg slaap en ga naar buiten. Elke dag. Zorg dat je gezond blijft eten en drinken. Nu je meer thuis bent, ben je misschien ook sneller geneigd om meer alcohol, drugs of snacks naar binnen te werken. Niet goed voor je. Niet doen dus. Zorg ook dat je weet waar je naartoe kan als je ziek wordt. Zoek mentale hulp als je merkt dat je er niet meer zelf uit komt.
  9. Hou contact met je dierbaren. Dat je ze even geen knuffel kan geven, betekent niet dat je ze niet mag spreken. Bel je opa en oma, vader of moeder en je vrienden wat vaker.
  10. Support de lokale ondernemer. Misschien bezorgt het lokale restaurant nu wel een diner bij je thuis of misschien kan je een waardebon kopen. Wel fijn als je er over een tijdje gewoon weer op het terras kan zitten toch.

En als dit allemaal lukt? Laat mij dan even weten hoe je dat voor elkaar gekregen hebt 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *