Meteen naar de inhoud

STRESS


Maak ruimte voor ontspanning

Stress is heel belangrijk voor ons mensen. Het zorgt voor meer focus. Je kunt sneller reageren. Je kunt net even wat meer aan, dan wanneer je geen stress ervaart. Best handig als je nog even wat extra werk moet verzetten of als er veel dingen tegelijkertijd op je af komen. Onder normale omstandigheden kan je, als de gevraagde prestatie geleverd is, de extra spanning loslaten en je lichaam en geest de nodige rust geven.

Soms zijn de omstandigheden anders. Wordt er voor langere tijd veel van je gevraagd, heb je te maken gekregen met emotionele gebeurtenissen in je omgeving of zijn er andere problemen en zorgen die je bezig houden. Het lukt je niet meer om je lichaam rust te geven en om je hoofd leeg te maken. En dat kan gevolgen hebben voor je welzijn. Je wordt moe, somber, gespannen, emotioneel en hebt maag, nek of rugklachten. Misschien raak je zelfs wel overspannen of burn-out. En de vicieuze cirkel is compleet als je vervolgens ook nog minder goed voor jezelf gaat zorgen. De stress is ongezond geworden.

Als jij klachten hebt door een stressoorzaak, dan betekent dat doorgaans dat jij een patroon volgt dat je niet meer helpt. Een patroon dat vaak al lang geleden is ontstaan. Je hebt als kind geleerd hoe je bepaalde situaties aan moet gaan. Dat heeft je vaak en veel geholpen en nu staat het je in de weg.

Je kunt het pas zien als je het doorhebt

Vanzelfsprekend is het belangrijk om te kijken naar de reden van de stress in het hier en nu. Kan je er nu iets aan veranderen om de stress te laten afnemen, dan moet je dat doen. Om echter te voorkomen dat je opnieuw problemen krijgt door stress, moet je onderzoeken hoe het komt dat jij een bepaald gedrag laat zien in bepaalde situaties. Als je daar zicht op krijgt, dan kan je in de toekomst ook veel eerder herkennen dat je eenzelfde patroon volgt en dan kan je dus ook eerder een keuze maken om het anders te doen.

Ik begeleid je graag in de zoektocht naar die patronen uit je jeugd en leer je beter luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Op die manier krijg je handvatten om nu beter met de stress om te gaan en om deze situaties in de toekomst te voorkomen. Zodat jij weer grip op je leven hebt.

Wil jij met mij aan de slag? De eerste stap zetten is niet eenvoudig, dat vereist moed. Moed is: angst hebben en toch actie ondernemen. Ik hoop dat je het doet.

Als je eerst nog iets wil lezen over stress, dan raad ik het boek van Gabor Mat̩ РWanneer je lichaam nee zegt aan.

Je bent welkom

Openingstijden

Bellen ma-vr tussen 09.00 en 17.00

mailen en appen 24/7


Contact

info@hansmik.nl

06 13 88 37 02


Adresgegevens

Koningin Wilhelminalaan 13

Schalkhaar (bij Deventer)


Zie ook

Coach. Lifecoach. Mental Coach. Therapeut. Systemisch werk. Deventer. Schalkhaar. Diepenveen. Bathmen. Zupthen. Executive. Leiderschap. Management. Burnout. Burn-out. Overspannen. Loopbaan. Angst. Ik wil mij niet meer zo angstig voelen. Angsten. Angsten in kaart brengen. Angstoornis. Depressie. Depressieve, sombere gedachten. Relatieproblemen. Relaties (Bindings-, verlangsdynamiek, partner, kind, familie, vriend, werk gerelateerd). Fysieke klachten. Spanning en spanningsklachten. Spierpijn. Hoofdpijn. Onverklaarbare fysieke klachten. Vermoeidheid. Extreme vermoeidheid. Stress. Stressklachten. Acute stress. Woede. Agressief gedrag. Snel boos worden. Uit de slof schieten. Nachtmerries. Ik wil van mijn nachtmerries af. Slecht slapen. Sociale angsten. Vermijden sociale contacten. Weinig levenslust. Prikkelbaar. Straatvrees. Moeite met vertrouwen van anderen. Spanning en spanningsklachten. Spanning ervaren. Verslaving. Alcohol. Sex. Gokken. Schaamte. Schuld. Piekeren. Paniekaanvallen. Controle verlies. Drang naar controle. Intimiteit. Seksueel trauma. Hechtingstrauma. Veiligheid. Kwetsbaarheid. Emoties en gevoelens. Focus verlies. Gevoelens van onrecht. Lichaamstaal. Onzekerheid. Onmacht. Overlevingsstrategieën. Problemen met zelfregulatie. Snel overprikkeld. Teveel geven zodat men zichzelf vast zet. Trauma (Vroegkinderlijk, PTSS, complex PTSS) Uitputting. Verdwaald in beroepskeuze. Verstoord leefritme. Hechtingsproblematiek. Verlatingsangst. Bindingsangst. Negatieve gedachtes en angsten onder controle krijgen. Muur. Wantrouwen richting anderen. In relatie tot mannen of vrouwen. Vastgelopen in partnerrelatie. Vreemdgaan Verbroken familierelatie. Ruzie. Weinig verbinding ervaren. Geestelijk op. Rouw. Trauma. Scheiding. Sterfte